Cashewnötter istället för chips

Det är många och ofta som luras av att räkna kalorier på sånt de stoppar i sig. Visst spelar kalori intaget en stor roll eftersom man går upp i vikt när man inte förbränner lika mycket energi som man får i sig. Men trots detta ska man inte lita blint på kalorier.

Nötter (tex cashew) och chips blir mina exempel. De innehåller ungefär samma mängd kalorier per 100 gram. Många tänker "men då kan jag lika gärna äta chipsen om det är samma mängd kalorier". Jag tänkte också så innan jag visste bättre. Nu vet jag att äta 100 gram nötter eller chips är en enorm skillnad.

Både nötter och chips innehåller fett. Nötter innehåller omättat fett medan chips innehåller mättat.

Vad är då skillnaden? Mättat fett ökar kolosterolhalten i blodet, som kan leda till att risken för hjärt och kärlsjukdomar ökar.  Omättat fett sänker kolesterolet och kan därför minska risken för dessa sjukdomar.

Cashewnötter innehåller även omega-3 fettsyror som är viktiga för hjärnans, nervsystemets, ögonens funktion, och
reglerar bland annat blodtryck och immunförsvar. Dock är många cashewnötter väldigt saltade.

Chips innehåller även tillsatser.



Kommentarer
Postat av: sofie

jag valde faktiskt nötter före chips igår =)

2009-03-15 @ 10:55:09
URL: http://sofieliden.devote.se
Postat av: Anonym

Vilken bra blogg!<3

2009-03-15 @ 12:22:46
Postat av: Carina

Jag köper alltid hem cashewnötter.Inte för att det är nyttigt utan för att det är sá himla gott!=)

2009-03-18 @ 13:06:58
URL: http://www.ninainbcn.devote.se
Postat av: Julskii

Vad finns det för annat gott man kan käka? Som inte innehåller mycket fett och sånt? :)

2009-03-18 @ 17:06:07
URL: http://hallonmamma.blogg.se/
Postat av: Therese

hej vill bara säga att jag verkligen älskar din blogg! jättebra att du skriver om hälsosam kost då jag som dansar flera gånger veckan behöver tips & råd om vad som är bra för kroppen.

2009-07-28 @ 19:15:12
URL: http://thereselindquist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0